Plan wychowawczy przedszkola

PLAN WYCHOWAWCZY MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 16   W OŚWIĘCIMIU

 Każde dziecko ma prawo do:

  • Godności osobistej
  • Indywidualności i autonomii.
  • Popełniania błędów i zmiany zdania.
  • Odnoszenia sukcesów.
  • Prywatności, samotności i niezależności.
  • Nienaruszalności cielesnej.
  • Snu i wypoczynku, jeżeli tego potrzebuje.
  • Jedzenia i picia, jeżeli jest głodne i spragnione.
  • Pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych.
  • Znajomości swoich praw i korzystania z nich.

Każde dziecko ma obowiązek:

  • Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi.
  • Stosować zwroty grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych.
  • Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych dzieci.
  • Przestrzegać zasad obowiązujących w grupie przedszkolnej.
  • Respektować polecenia nauczyciela.
  • Utrzymywać porządek wokół siebie.
  • Sprzątać zabawki po skończonej zabawie.
  • Nie przeszkadzać innym w zabawie i w pracy.
  • Dbać o swój wygląd.
  • Wywiązywać się z powierzonych zadań i obowiązków.
  • Nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom.
  • Szanować godność i odmienność drugiego człowieka.
  • Informować nauczyciela o problemy

CELE:

1. POZNANIE OGÓLNEGO ROZWOJU DZIECKA I JEGO RODZINY, WSPÓLNE WYPRACOWANIE KIERUNKÓW DZIAŁAŃ CELEMPODNIESIENIA EFEKTYWNOŚĆI PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ Z DZIEĆMI

  • Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci zgodnie z ich możliwościami rozwojowymi.
  • Stwarzanie warunków do harmonijnego rozwoju w celu rozwijania zainteresowań i zdolności.

2. ZWRACANIE UWAGI NA ZDROWIE DZIECKA, ZE SZCZEGÓLNYM UKIERUNKOWANIEM NA RUCH I BEZPIECZEŃSTWO.

  • Rozwijanie świadomości zdrowotnej.
  • Kształtowanie nawyków higienicznych, kulturalnych oraz czynności samoobsługowych.
  • Wdrażanie do utrzymywania ładu i porządku.
  • Promowanie zdrowego stylu życia.
  • Udział w zabawach, grach i zawodach sportowych na świeżym powietrzu.
  • Kształtowanie sprawności fizycznej.
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.

3. AKTYWIZOWANIE RODZICÓW DO WSPÓŁPRACY CELEM REALIZACJI ZAŁOŻONYCH CELÓW.

  • Przekazywanie rzetelnej i obiektywnej informacji o postępach i niepowodzeniach dziecka
  • Umożliwienie wyrażania opinii i oceny pracy przedszkola
  • Czynne uczestnictwo w życiu przedszkola.
  • Partnerstwo w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzania przedszkolem.
  • Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych domu i placówki przedszkolnej.

4. UCZENIE SAMODZIELNOŚĆI, WYTRWAŁOŚCI I CIERPLIWOŚCI, POBUDZANIE ROZWOJU DZIECKA, DOSTARCZANIE BOŹCÓWI TREŚCI WYZWALAJĄCYCH JEGO AKTYWNOŚĆ.

  • Wspomaganie rozwoju społecznego dzieci poprzez uczenie pełnienia różnych ról w grupie, nabywanie umiejętności związanych z kulturą bycia oraz samoobsługą.
  • Uczenie dzieci pomysłowości, samodzielności, cierpliwości i wytrwałości
  •  w działaniu.
  •  Rozwijanie zdolności manualnych.
  •  Zachęcanie do aktywności.
  •  Wzbogacanie słownictwa i poszerzanie wiedzy.
  •  Pomaganie w rozumieniu relacji międzyludzkich , siebie i swojego
  •  otoczenia.
  •  Dostarczanie inspiracji, przykładów i pozytywnych wzorców do
  •  naśladowania.
  •  Uczenie współpracy i współdziałania w grupie.
  •  Kształtowanie  samodzielności umysłowej, polegającej napodejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów w zabawie i w pracy.
  •  Kształtowanie samodzielności społecznej, polegającej na umiejętności
  •  porozumiewania się, współpracy i współdziałaniu.

5. KSZTAŁTOWANIE POCZUCIA TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ                    I EUROPEJSKIEJ, PRZYGOTOWANIE DZIECI DO BYCIA ODPOWIEDZIALNYM OBYWATELAMI, ZNAJĄCYMI SWÓJ REGION, KRAJ ORAZ INNE NARODY EUROPEJSKIE.

  • Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną, nabywanie poczucia przynależności do określonych grup społecznych.
  • Budzenie uczuć patriotycznych.
  • Poznanie najbliższej okolicy.
  • Uwrażliwianie na piękno przyrody ojczystej i kontynentu europejskiego.
  • Kształtowanie poczucia przynależności narodowej.
  • Zapoznanie z zarysem mapy Polski, regionami kraju, kulturą, legendami oraz największymi miastami.
  • Zapoznanie z zarysem kontynentu europejskiego, zaznaczenie na nim naszego państwa.
  • Wdrażanie do szacunku dla symboli narodowych.
  • Kształtowanie poczucia bycia Europejczykiem
  • Poznanie życia ludzi w wybranych krajach Europy: obyczajów, kuchni, tradycji, języka, literatury i muzyki.
  • Kształtowanie ekspresji twórczej dzieci na bazie poznanej literatury          i sztuki.
  • Wykorzystywanie różnych okazji do rozróżniania i przeżywania wartości uniwersalnych, takich jak dobro, piękno i prawda.

 

  • Aktualności

  • Co w menu?

    śniadanie:
    Chleb z masłem, wędzony filet z kurczaka, ogórek, kawa z mlekiem
    II ŚNIADANIE jabłko
    obiad:
    Kapuśniak z ziemniakami i kiełbaską drobiową, koperek,
    leniwe pierogi z masłem, arbuz, kompot
    podwieczorek:
    chleb z masłem, mozarella, pomidor, szczypiorek, herbata
    śniadanie:
    Zupa mleczna z płatkami owsianymi, graham z masłem,
    ser żółty, pomidor, szczypiorek
    II ŚNIADANIE kiwi
    obiad:
    zupa krem jarzynowa z groszkiem ptysiowym, ziemniaki, kotlet mielony z indyka, mizeria z jogurtem naturalnym, kompot
    podwieczorek:
    kisiel, banan
    śniadanie:
    Bułka z masłem, polędwica z kurczaka, pomidor, szczypiorek, kakao
    II ŚNIADANIE nektarynki
    obiad:
    zupa pomidorowa z makaronem, zielona pietruszka, ziemniaki, kurczak z warzywami (papryka, fasolka szparagowa, kukurydza, marchewka), kompot
    podwieczorek:
    racuszki z bitą śmietaną i borówkami, herbatka owocowa
    śniadanie:
    Zupa mleczna z płatkami kukurydzianymi, graham z masłem, ser żółty, pomidor
    II ŚNIADANIE gruszka
    obiad:
    zupa jarzynowa z kaszą manną, łazanki z mięsem i kapustą, kompot
    podwieczorek:
    koktajl truskawkowy (jogurt naturalny, zmiksowane truskawki), herbatniki
    śniadanie:
    Chleb z masłem, pasta z sera białego z truskawkami, kakao
    II ŚNIADANIE sok owocowy
    obiad:
    zupa koperkowa z lanym ciastem, ziemniaki, dorsz z pieca, marchewka z groszkiem, kompot
    podwieczorek:
    galaretka truskawkowa, chrupki kukurydziane, melon